Research Article

30 April 2019. pp. 161-193
Abstract
This study explores the theoretical valuation models for the mobile content start-ups under the real options and resource-based view perspective. Considering the short product life cycle and unique R&D characteristics of mobile content, this study suggests complex real options which allow abandon option each year for the valuation model. Case studies of 20 investment cases show that real options efficiently reduces the forecasting errors of the traditional valuation model. The suggested valuation model also shows that non-financial factors of start-ups can be applied using the yearly survival ratio for the abandon options. To investigate the relationships between the corporate value and non-financial factors of mobile content start-ups, this study adopts the survival ratio of complex options model and estimates the survival ratio of abandon options in each investment case, and analyzes the relationships between the survival ratio and non-financial factors. The result shows that the relationships between the corporate value and non-financial factors of mobile content start-ups are not consistent with the prior studies, and this is due to the discontinuous innovation or disruptive characteristics of mobile content industry.
본 연구는 국내 모바일 콘텐츠 기업의 초기 단계 투자 사례를 수집하고 이러한사례에 대해 실물옵션과 자원기반관점을 활용하여 해당 기업의 가치를 효과적으로 평가할 수 있는 이론적인 영역을 확장하고자 하였다. 이에 따라 초기 모바일 게임 콘텐츠 기업의 짧은 수명주기와 개발특성을 바탕으로 매년 포기옵션이 실행가능한 복합옵션으로 초기 모바일 게임 콘텐츠 기업을 정의하였고 이를 바탕으로 국내에 상장한 모바일 게임 콘텐츠 기업 11개의 20개 투자 사례에 대해 실물옵션 가치평가 모형을 적용한 결과 불확실성에 대한 해석력이 전통적인 DCF 모형에 비해 크게 개선되는 것을 볼 수 있었으며, 다양한 불확실성 요인들을 연간 생존확률이라는 관점에서 지표화하여 가치평가에 반영할 수 있음을 보였다. 또한 모바일 게임 콘텐츠 기업의 비재무적 요인과 가치와의 관계를 살펴보기 위해 본 연구에서는 초기 모바일 게임 콘텐츠 기업이 보유하고 있는 정성적인 특성과 실물옵션 모형을 통해 유추된 투자 시점에서 해당기업의 연간 생존확률 추정치의 관계를 분석하였다. 그 결과 초기 모바일 게임 콘텐츠 기업의 투자에서 기업의 비재무적요인은 전통적으로 인지되어 온 가치와 요인간의 관계하고는 상이한 특성을 보이는 것을 확인할 수 있었으며, 이러한 특성은 불연속적 혁신 또는 와해성 혁신으로 출반한 콘텐츠 산업에 대한 이해를 통해 해석할 수 있음을 확인할 수 있었다.
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Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 15
  • No :0
  • Pages :161-193