Research Article

31 August 2020. pp. 59-86
Abstract
This study examined the cultural and political aspects of China by analyzing the influence of Chinese President Xi Jinping's governing ideology on modern Chinese national opera. Since the Communist Party of China created the new opera “White Mother and Daughter” and used it as a tool to spread socialist ideology, Chinese culture and arts have been subjugated to politics. The trend of reform and opening up in the 1980s has also led to changes in Chinese culture and arts, including freedom of creation and variety of material choices. But since 2012, when Xi Jinping appeared at the forefront of the Chinese Communist Party leadership, another change has been observed gradually in China’s cultural and artistic community. The core content of the “Chinese dream” proposed by President Xi Jinping as a governing ideology is the “Revival of the great Chinese people”. As for the resulting cultural policies, the government is pursuing the practice of “developing socialist culture with Chinese characteristics.” The China’s communist leadership is initiatively using national opera as a tool for cultural politics for the revival of the Chinese people, and this can be regarded as a evolved form of Mao Zedong’s socialist culture and arts policy. According to an analysis of the characteristics of three representative Chinese national opera created and performed under the Xi Jinping regime, “Chinese Dream” appeared in the form of a transverse expansion of Chinese history, a longitudinal expansion of Chinese territory, nationalism, self- culturalism and plurality monolithic theory. For the development of performing arts content in East Asia, it is encouraging that many operas with various personalities and characteristics appear, and China also continues to develop Chinese-style operas reflecting its unique environment and culture. In any case, however, it is judged that art is a matter of caution when combined with ideology or ideology to become a political tool.
본 연구는 시진핑 중국 주석의 통치이념이 현대 민족가극에 미친 영향을 분석하여 중국의 문화 정치 양상을 고찰한 것으로 항상 정치와 밀접한 관계를 맺으며 발전해온 중국형 오페라가 시진핑 시대에는 어떠한 형태로 이념과 체제를 반영하고 있는지 고찰하고 분석하는데 연구의 목적이 있다. 중국 공산당이 신가극 ‘백모녀’를 창작하여 사회주의 이념을 전파하는 도구로 사용한 이래, 중국의 문화예술은 정치에 복속돼왔다. 80년대 개혁과 개방 시기의 흐름에 따라 창작의 자유, 소재 선택의 다양성 등 중국 문화예술에 있어서도 변화의 기조가 나타났다. 그러나 시진핑이 중국 공산당 지도부 전면에 등장한 2012년 이후, 중국의 문화예술계에는 점차 또 다른 변화가 관찰되고 있다. 시진핑 주석이 통치이념으로 제시한 ‘중국몽’의 핵심내용은 ‘위대한 중화민족의 부흥’이다. 이에 따른 문화 정책에 있어서는 ‘중국 특색의 사회주의 문화 발전’의 실천을 추구하고 있다. 중국 공산당 지도부는 주도적으로 민족가극을 중화민족의 부흥을 위한 문화 정치의 도구로 사용하고 있으며, 이는 마오쩌둥 시대의 중국 사회주의 문화예술 정책이 진화한 형태라고 볼 수 있다. 이번 연구에서 시진핑 체제에서 창작, 공연된 중국의 대표적인 민족가극 세 편의 특징을 문헌과 공연 실황을 통해 고찰, 분석하고, 동시에 중국 오페라전문가들을 대상으로 설문 조사연구를 시행한 결과, ‘중국몽’은 민족가극 작품 안에서 중국 역사의 횡적 확장, 중국 영토의 종적 확장, 국가주의, 자문화중심주의, 다원일체론의 형태로 나타났다. 중국은 고유한 환경과 문화를 반영한 중국형 오페라를 지속적으로 발전시키고 있다. 동아시아 공연예술콘텐츠의 발전을 위해서, 다양한 개성과 특질을 가진 오페라가 많이 등장하는 것은 고무적인 일이다. 그러나 예술이 이념이나 이데올로기와 결합해 정치적 도구화되는 것은 경계해야 할 일이라고 판단된다.
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Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 19
  • No :0
  • Pages :59-86