Research Article

April 2020. pp. 153-182
Abstract
In the digital media environment, dance copyright issues have recently provoked arduous philosophical debates over genre in the arts, the complicated social relationships between artists, and the economics of the arts sector. In this study we examine the instability and limitations of dance copyrights in the Internet age by examining the choreography plagiarism controversy between pop star Beyoncé and contemporary dance artist Anne Teresa De Keersmaeker. We analyze this issue using the integrated lenses of sociocultural, managerial, and legal perspectives. By exploring the practice of Anne Teresa, who alleged that Beyoncé's choreography of music video appropriated her work and responded with an online project called , we suggest that an artist’s strategic attitude of entrepreneurship is an effective way to respond to intellectual property infringements. Thus, we argue that, in the digital media environment, arts entrepreneurship is an innovative asset for individual artists in an unstable cultural ecology with poorly defined copyright laws.
본 연구는 팝스타 ‘비욘세’와 현대무용가 ‘안느 테레사’ 사이에서 발생한 안무 표절 논란을 바탕으로 인터넷 환경에 노출된 무용저작권의 불안정성과 한계를 고찰하고, 이에 대응하는 전략적 태도로서 ‘예술기업가정신’(Arts Entrepreneurship)을 조명한다. 디지털 미디어 환경에서 최근 부각되는 무용저작권 이슈는 법과 제도적 요인뿐만 아니라 작품에 대한 예술철학적 논쟁, 예술가와 관객을 포함한 사회적 관계, 예술작품이 만들어지고 소비되는 예술생태계의 경제적 요인 등을 필수적으로 수반한다. 따라서 본 논문에서는 법리적 관점과 더불어 사회문화적, 경영적 관점에서 사례에 대한 통합적인 분석을 전개하였다. 비욘세의 안무 표절에 대해 법적인 조치 대신 라는 온라인 프로젝트로 대응했던 안느 테레사의 예술기업가적 실천을 탐색하면서, 결론적으로 디지털 미디어 환경이 재구성해가는 문화예술 현상 가운데 ‘예술기업가정신’은 예술가 개인과 문화예술 생태계의 혁신을 이끄는 주요한 자산이 될 수 있음을 확인하였다.
References
  1. 강현숙, 「디지털 공유재로서의 저작권: 디지털 환경과 저작권Ⅰ」, 『예술경영 345』, 예술경영지원센터, 2016.
  2. 로버트 스테이크,(The Art of Case Study Research), 홍용희, 노경주, 심종희 역, 『질적 사례 연구』, 서울: 창지사, 2000.
  3. 박경숙, 「무용저작권 인식 개선과 등록 활성화 방안」. 『한국무용교육학회지』 제25권 제4호, 한국무용교육학회, 2014.
  4. 박신의,장웅조,민정아,「실행연구 방법론을 통한 예술기업가정신 함양 연구」,『문화경제연구』 제20권 제2호, 한국문화경제학회, 2017.
  5. 신하라,「무용저작권 권리와 개선방향연구」,『대한무용학회논문집』 제75권 제2호, 대한무용학회, 2017.
  6. 심정민,「무용저작물 규정의 필요성과 고려사항에 대한 고찰」,『무용역사기록학』 54권, 무용역사기록학회, 2019.
  7. 양혜원,「문화 예술분야 저작권관련 주요쟁점과 정책개선 방안 연구」, 한국문화관광연구원, 2014.
  8. 이호신,「한국 무용저작권의 쟁점과 개선 과제」,『무용역사기록학』 54권, 무용역사기록학회, 2019.
  9. 장웅조, 홍기원,「관객관여에 의한 공연예술콘텐츠 제작의 영향 연구 –연극< 파란나라> 의 시민배우 참여 사례를 중심으로」,『문화콘텐츠연구』 제16호, 글로컬문화전략연구소, 2019.
  10. 조상혁, 「사회과학분야: 무용전공자의 무용저작권에 대한 인식」, 『한국무용과학회지』 제72권 제6호, 한국무용과학회, 2014.
  11. 조영인, 「안무저작권 보호를 위한 법 규정 및 등록 프로세스 개선방안 연구」, 『한국엔터테인먼트산업학회논문지』, 제12권 제7호, 한국엔터테인먼트산업학회, 2018.
  12. 최영묵,이세영,이상훈,「디지털 시대의 영상저작물과 저작권에 관한 연구」,한국방송진흥원, 2000.
  13. 캐슬린 E. 김, 「디지털 시대의 예술 저작권: 디지털 환경과 저작권 II」, 『예술경영 345』, 예술경영지원센터, 2016.
  14. 홍기원,「예술창작에서 저작권법 적용의 한계에 대한 이론적 고찰」,『예술경영연구』, 제51집, 한국예술경영학회, 2019.
  15. Bench, H., “Screendance 2.0: Social dance-media.”, Journal of Audience & Reception Studies, 7(2), 2010.
  16. Brown, A., Novak-Leonard, J. L., & Gilbride, S. Getting In On The Act: How Arts Groups are Creating Opportunities for Active Participation. San Francisco, CA: The James Irvine Foundation, 2011.
  17. Burkhart, M. N., “In a Post Graham World: Choreographing Dance Rights in the World of Media, Technology and Social Networking”, Pace Intell. Prop. Sports & Entertainment Law Forum, 1(1), 2011.
  18. Busuttil, D., “Choreographic Authorship using two case studies: Anne Teresa De Keersmaeker vs. Beyonce and Ann Van den Broek and Figgis.”, Macquarie University, Sydney, 2015.
  19. Chang, W. & Wyszomirski, M., “What is arts entrepreneurship? Tracking the development of its definition in scholarly journals.”, Artivate: a journal of entrepreneurship in the arts, 4(2), 2015.
  20. Dolen, J., “Copyright or Copyleft? Balancing Image Rights for Artists, Museums and Audiences.”, The Graduate School of University of Minnesota, Master degree of Liberal Studies, 2013.
  21. Essig, L. & Guevara, J., A Landscape of Arts Entrepreneurship in US Higher Education. Pave Program in Arts Entrepreneurship, 2016.
  22. Essig, L., “Same or different? the “Cultural entrepreneurship” and “Arts entrepreneurship” constructs in European and US higher education.” Cultural Trends, 26(2), 2017.10.1080/09548963.2017.1323842
  23. Hausmann, A. and Heinze, A., “Entrepreneurship in the cultural and creative industries: Insights from an emergent field.” Artivate: A Journal of Entrepreneurship in the Arts, 5(2), 2016.
  24. Okpaluba, J., “Appropriation Art: Fair Use or Foul?”, Cutting Across Media: Appropriation Art, Interventionist Collage and Copyright Law, 2002.
  25. Singer, A. B., “In Search of Adequate Protection for Choreographic Works: Legislative and Judicial Alternatives vs. The Custom of the Community”, University of Miami Law Review, 38, 1984.
  26. Senftleben, M., “Copyright, Creators and Society’s need for Autonomous art – the blessing and curse of monetary incentives”, In Giblin R. & K. Weatherall (ed.), What if we could reimagine copyright?, ANU Press, 2017.10.22459/WIWCRC.01.2017.02
  27. Stewart, S. M. & Hamish R. S., “International copyright and neighbouring rights”, Vol.1. Lexis Pub, 1989.
  28. Tepper, S. J. & Gao. Y., Engaging Art: The Next Great Transformation of America’s Cultural Life, NewYork: Routledge, 2008
  29. White, J, C., “Barriers to recognizing arts entrepreneurship education as essential to professional arts training”, A Journal of Entrepreneurship in the Arts, 2(3), 2014.
  30. Yeoh, F., “Choreographers' moral right of integrity.”, Journal of Intellectual Property Law Practice, 8(1), 2013.10.1093/jiplp/jps184
  31. “Anne Teresa De Keersmaeker Responds to Beyoncé.” The Performance Club, 2019.3.29.
  32. “Beyoncé Accused of Plagiarism Over Video.” The New York Times, 2011, 10.10.
  33. “Beyoncé accused of stealing dance moves in video”, The Guardian ; London, 2011.10.12.
  34. “How Beyoncé can wriggle her way out of this copying”, The Washington Post, 2011. 11. 20
  35. 로사스무용단 홈페이지 http://www.rosas.be/en/rosas (검색일; 2020년 1월 31일)
  36. Re:Rosas: The fABULEOUS Rosas Remix Project. 공식 사이트 https:// www.rosasdanstrosas.be/home/ (검색일; 2020년 3월 10일)
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 18
  • No :0
  • Pages :153-182