Research Article

August 2020. pp. 87-115
Abstract
This paper critically deals with Mark Poster’s mode of information from a theoretical perspective. Why this research focuses on this subject is that the success and failure of Uber based on Sharing Economy within the established industrial economy is correspondingly a parallel to or has an isomorphism with the theoretical statement addressed by him that “the mode of production is not replaced with the mode of information.” There are several external criticisms on the mode of information from the epistemologically opposite stance to him. This article, however, makes an ‘internal examination’ of his theoretical arguments, especially of logical coherence of his theory related to technological paradigm. The result of the critical analysis of the mode of information as follows: First, the Critical Theorists regarded as technological determinists are logically considered as instrumentalists and so is he. Second, It is no more than tautological that “the mode of production is not replaced with the mode of information” on the ground that both the mode of information and the mode of production have an affinity with the instrumentalism. It can be said that the former is embedded in the positive and optimistic one in contrast to the latter in the negative and pessimistic one. Third, the poststructuralist theory of language can not explain the logic of mode of information since the former emphasizes an autonomous and self-referential mechanism of language; the latter counts it as playing not only a neutral but an instrumental role of transmitting meaning. Therefore, the poststructuralist theory of language is logically incompatible with the mode of information. Also, all of this theoretical analysis of the mode of information shows it is crucial that theory should be scrutinized in logical respects before its hasty application to phenomena.
이 논문은 마크 포스터의 정보양식론을 이론적인 차원에서 비판적으로 검토한다. 우버의 성공과 실패에서 알 수 있듯이, 정보 및 네트워크 중심의 공유경제가 기존의 산업경제보다 언제나 우세한 것은 아니다. 서로 다른 기술‧경제 양식이 갈등하며 공존하는 현상은 정보양식이 생산양식을 대체하지 않는다는 포스터의 주장과 일맥상통하는 ‘구조적 유사성’을 보인다. 이와 같은 양상은 공유경제라는 현상을 통해 정보양식론을 이론적으로 재고찰할 수 있는 계기를 제공한다. 정보양식론에 대한 비판은 포스터와 인식론적 입장을 달리하는 외재적 비판이 많았다. 반면, 이 글에서는 포스터의 이론을 내재적으로 검토한다. 포스터의 정보양식론을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 포스터가 기술결정론자로 분류하는 비판이론가들과 포스터는 기술결정론에 관한 논의를 통해 도출된 몇 가지 속성을 적용했을 경우, 논리적인 차원에서 도구주의자로 간주할 수 있다. 둘째, 정보양식이 생산양식을 대체할 수 없다는 명제는 동어반복에 불과하다. 이 두 가지 양식이 도구주의 패러다임을 공유하고 있다면, 같은 것이 같은 것을 대체할 수 없다는 당연한 주장은 무의미한 진술에 불과하기 때문이다. 정보양식이 긍정적이고 낙관적인 도구주의라면, 생산양식은 부정적이고 비관적인 도구주의로 분류할 수 있겠다. 셋째, 정보양식을 후기 구조주의 언어이론으로 설명하는 것은 논리적인 오류로 볼 수 있다. 도구주의의 인식론적 노선에 속한 정보양식이 논리적 일관성을 갖추려면 언어를 의미 전달의 중립적인 수단으로 인식해야 한다. 이와 달리, 후기 구조주의 언어이론은 의미 전달에 치중하는 언어의 지시적인 도구적 기능보다 자율성을 중시한다. 따라서 언어가 의미 전달을 위한 중립적 수단이라고 보는 관점과 언어의 자율성에 초점을 맞추는 패러다임의 양립은 논리적으로 불가능하다. 정보양식론의 분석으로 얻을 수 있는 함의는 이론을 현상에 성급하게 적용하기 전에 이론 구성에 논리적 문제가 없는지 검토하는 과정이 중요하다는 점이다.
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Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 19
  • No :0
  • Pages :87-115